Vaata järele: Mõjuettevõtlus – heategevus või edukas äri?
Gaselle me teame. Ükssarvikuid me armastame. Aga kes on sebrad ettevõtlusmaastikul? Lühike vastus on, et sebrad on mõjuettevõtted, mis pakuvad lahendusi ÜRO ülemaailmse säästva arengu eesmärkidele (SDGs). Kuid mis on ettevõtluse ja mõjuettevõtluse vahe või kas neil üldse on vahet?
13. jaanuaril toimus Tehnopol Startup Inkubaatoris mõjuettevõtluse kohvihommik, kus astusid üles mõjuettevõtluse eksperdid Pirkko Valge, Heateo SA tegevjuht ning üks programmi mõjumentor, ja Marko Kiisa, LHV ettevõtete finantseerimise osakonna juht. Üritust juhtis Tehnopol Startup Inkubaatori juht Kadri Tammai.
Startup-maailmas on suund üha rohkem mõjuettevõtluse toetamise suunas ning sama suuna on võtnud ka Eesti juhtiv äriinkubaator – veebruarist alustab Tehnopol Startup Inkubaatoris 6-kuuline kasvuprogramm just mõjuettevõtete toetamiseks. Seda koostöös LHV-ga, kelle jaoks mõjuettevõtluse ja ettevõtluse mõju tunnustamine, tutvustamine ja toetamine on südamelähedased teemad.
Mõjuettevõtete kasvuprogrammis avaneb ettevõtetel võimalus saada mentoritelt tuge ja läbi Mõjufondi ning Haridusfondi saada ka rahastust. Mõjuinvesteeringute puhul on olulised kaks aspekti – positiivne mõõdetav mõju ja finantstootlus.
Igal ettevõttel on mõju, aga iga ettevõte ei ole mõjuettevõte
Ettevõtte mõju peab saama mõõta, kuid alati ei ole see lihtne ja must-valge – pole ühest mõõdikut, vaid need sõltuvad valdkonnast. Kliima mõõtmiseks on näiteks ekvivalendimõõdik. Kui ütled, et tagad haridusliku võrdsuse Eestis, siis pead oskama seda mõõta ja tõestada, mille pealt seda väidad. Kuid kas saad olla mõjuettevõtja, kui Sa ei tea, kuidas oma mõju ikkagi täpselt mõõta? Selle kohta tõi Marko Kiisa hea võrdluse, et nii, nagu ettevõtte juht ei pea olema ekspert turunduses või raamatupidamises, ei pea sina olema ka otseselt mõjuekspert, kuid sul peab olema teadmine, et ettevõtte edukaks toimimiseks peavad need asjad paigas olema ja selleks tuleb kaasata vastavad eksperdid. Tehnopol Startup Inkubaatori kasvuprogrammis viiaksegi iga ettevõte personaalselt kokku lisaks ärimentoritele ka mõjueksperdiga, kes aitab leida just sinu ettevõtte tegevusvaldkonnast lähtuvad mõõdikud. Kui lähed juba mõjuinvestori jutule, siis peab olema selge teadmine, kuidas mõju mõõta ja mingil määral peab see juba ka praktikas tehtud olema.
Mis iseloomustab mõjuettevõtet?
Mõjuettevõte toob väga teadlikult mängu ka teised osapooled, mitte ainult aktsionärid, omanikud ja tulu- ning kasumiteenijad. Ainult kasumi nimel eksisteerimine – sellega kaugele ei purjeta. Nagu Marko Kiisa ütles: “Selleks, et mõjuettevõttena end defineerida, pead sa seda mõju tuvastama, mõõtma, juhtima, vajadusel korrigeerima ja kommunikeerima.”
Kuidas ära tunda mõjuinvestorit?
Ta lähtub kolmest olulisest omadusest: teadlik tegevus ja selgus, mis probleemi, kelle jaoks ja kuidas lahendatake (ing k. intentionality); sõnastatud mõjueesmärgid ja pidev mõõtmine (ing. k measurability) ning nii lahenduse kui ka investeeringu vaatest küsimus, kas see muutus juhtuks ka ilma minuta (ing. k additionaility).
Kuidas saada aru, kes on päriselt ja sisuliselt mõjuettevõtte või kes teeb näiteks rohepesu?
Suurettevõtete puhul on heaks läbipaistvaks mõõdikuks see, et me vaatame, kes tegeleb ESG-de, mõju ja jätkusuutlikkuse teemadega. Kui see on ainult turundusosakond, siis tasub kriitiline olla. Oluline on, et kogu juhtkond oleks asja taga.
Tehnopol Startup Inkubaatori mõju kohorti on võimalik kandideerida kuni 2. veebruarini. Oodatud on nii alustavad iduettevõtted, MTÜ-d, kes soovivad oma tegevust äriliseks muuta või ka traditsiooniliste ettevõtete spin-offid – selge mõju aspekt neis kõigis ühiseks omaduseks. Meie ühine eesmärk on toetada mõjuettevõtete kasvu ja arengut ja teha seda pikas plaanis! Siit leiad hulgaliselt häid põhjuseid, miks kasvuprogrammi kandideerida.
Üritus on järelvaadatav Tehnopoli Facebooki lehel. Rohkem saad mõjuettevõtlusest lugeda ja programmi kandideerida aadressil www.startupincubator.ee