Ideaalse kihutuskõne saladused: võta esitlust investoritele kui show’d
“Investorite ees kihutuskõne tegemine on kui show, kus sina oled staariks,” ütles Precision Navigation Systems asutaja Semjon Litvinov, kes esines 24. märtsil Narvas Tehnopol Startup Inkubaatori töötoas, mis toimus koostöös Startup Estoniaga.
Semjon Litvinov tegeleb koos oma meeskonnaga aktiivselt kihutuskõnede pidamisega ning võitnud ka investoritele mõeldud kihutuskõnede võistluste.
Mis on kihutuskõne ehk pitch?
“Lühidalt võib kogu kihutuskõne ehk pitch’i kokku võtta nii: räägid investoriga, näidates talle, kuidas oma startupi äriidee abil teha ühest eurost kümme,” selgitas Semjon Litvinov.
Mis on kihutuskõne eesmärgid ja edu saladused?
Ideaalne esitluse pikkus on 3-5 minutit, kusjuures 3 minutit on standard. Kihutuskõneks valmistumisel on kõige olulisem sinu mõtteviis, selge arusaamine sellest, miks sa seda teed. Esita endale küsimused: „Miks ma seda vajan?“ ja „Kes on need inimesed, kes mind kuulavad?“
„Kihutuskõne on esimene turundusvõte, mis investoritele teist räägib. See on kui teie idufirmat tutvustav treiler. Ja see treiler peaks sisaldama kõiki teie filmi „magusamaid“ hetki,“ selgitas Semjon Litvinov.
Semjoni sõnul on startupi kihutuskõne sisuliselt nagu saade „Hääl” („The Voice“) või „Eesti otsib superstaari”, see on kui väike mäng, milleks tuleb valmistuda vastavalt määratud žanri reeglitele.
„Selle show valuutaks on tähelepanu. Hetkel, kui astud lavale investorite ette, saad sa selles etapis peamise väärtuse – nende tähelepanu. Ja nüüd on oluline seda hoida,“ ütles Semjon, rõhutades, et projekti esitlusel konverteerub see tähelepanu sidemeteks, uuteks tutvusteks, uueks infoks ja ideaalis kasumlikuks tehinguks.
„Soovitan kindlasti osaleda idufirmade pitching’u võistlustel,“ ütles Semjon. „See on tasuta lava sinu reklaamimiseks, põhjus postitada infot sotsiaalvõrgustikesse, võimalus äratada huvi ajakirjanikes, kes võivad hiljem sinust ja su startupist kirjutada, ning võimalus sinu toote esitlemiseks. Kõik need aspektid on väga olulised varajases staadiumis ettevõttele, kes vajavad tuge ja ressursse.“
„Võimalus oma ettevõtet pitch’ida ei ole midagi, mille eest peaks kunagi maksma. See on reegel, mida me alati järgime. On ettevõtteid, kelle äri seisneb selles, et nii iduettevõtted kui investorid maksavad neile mingi summa ja nemad viivad osapooled selle eest omavahel kokku. Soovitan seda mitte teha. Eelistan hoopis, et kui minu ettevõtte pitchi kuulda tahetakse, siis makstakse hoopis mulle selle eest peale,“ jagas Semjon Litvinov oma kogemusi.
Kihutuskõne peab olema meeldejääv ning võimalusel võiks pärast pitch‘i kohtuda investoriga üks-ühele ja temaga suhtlust jätkata.
Kuidas jääda meelde?
- Ole arusaadav – esita oma kõne lihtsalt ja selgelt.
- Kihutuskõne peaks erutama, kaasa haarama ja intrigeerima.
- Kihutuskõne peaks sisaldama uut infot ja üleskutset tegevusele. Räägi sellest, mida keegi ei tea ja ärata investorite huvi.
„Kõige olulisem on LUGU,“ selgitas Semjon, pakkudes välja ühe võimaliku stsenaariumi, mis sobiks alustavale startupile.
„Sattusin raskesse olukorda, millest ma ei leidnud väljapääsu. Mõtlesin, mis võiks olla probleemi lahendus ja leidsin selle. Sain aru, et selle lahendusega saab raha teenida, sest paljudel inimestel on ka selline probleem ja alternatiivsed lahendused on halvad. Küsisin inimestelt, kas neile meeldis mu lahendus ning nad kiitsid heaks. Mul on selle lahenduse väljatöötamiseks äge meeskond, kuid me vajame abi äri ehitamiseks. Kui teile meeldib see, millest ma räägin, siis suhtleme edasi.“ – Kui kihutuskõne vastab sellele kontseptsioonile, on võimalus investorit tõeliselt huvitada.
Ja lõpuks järeleproovitud soovitused esinemiseks:
- Joo enne pitch’i klaas vett ja venita oma lihaseid, et tunda end vabamalt.
- Kui tunned end ebamugavalt ning ei tea, kuidas laval vabalt olla, siis on lihtsaim variant seista sirgelt, jalad laiali, žestikuleerida minimaalselt.
- Vali ruumi erinevatest punktidest kolm „ohvrit“ ja loo nendega silmside. Ära kunagi vaata põrandat!
- Tee hingetõmbepause.
- Jäta eelneval õhtul lärmakad peod vahele ja hoia oma häält.
Tehnopol Startup Inkubaator korraldab selliseid töötube regulaarselt, need on osalejatele tasuta ning see on suurepärane võimalus tõsta teadlikkust startupide maailmast ja võimalustest oma idee/toote/äri promomiseks, samuti vajalike sidemete loomiseks.