Eesti küberturbe idufirma Phishbite sihib lähiriikide turge

Tehnopol osaleb Northbound Scaleups (NBSCALE) ühisprojektis, mille eesmärgiks on aidata ettevõtetel uutele turgudele laieneda. Eesti idufirma Phishbite käis potentsiaalse sihtturuna uurimas Poola võimalusi.

Eesmärgiks oli kohtuda vähemalt viie potentsiaalse partneriga. „Kontaktiloomised olid üsna ajamahukad ja suhteliselt keerukas oli siit telefonikõnede kaudu õigete inimesteni jõuda. Toimunud kohtumised läksid hästi, lisaks ette lepitud kohtumistele õnnestus meil ka paar kohtumist kohapeal organiseerida,“ rääkis Phishbite’i kaasasutaja Urmo Keskel.

Nüüdseks on ühe partneriga koostööleping allkirjastatud ja paariga veel läbirääkimised käivad. Keskel tunnistas, et kuigi esimesed sammud on tehtud, on suurem osa tööst alles ees.

„Kohtumised näitasid, et vaatamata sellele, et veebikoosolekute abil on võimalik palju ära teha, ei asenda need füüsilisi kohtumisi. Silmast-silma kohtumiste kaudu loodud kontakt on tugevam ning paneb asjad kiiremini liikuma,“ ütles ta.

Lisaks potentsiaalsetele koostööpartneritele külastasid nad ka Eesti saatkonda Varssavis. „See oli väga positiivne kogemus ja saime sealt häid nõuandeid, kellega täiendavalt suhelda ning kutse järgmisel õhtul toimunud kohalikule startuppide üritusele.“

Miks just Poola?

Poola sai sihtturuna valitud mitmel põhjusel. Esiteks on tegemist väga suure turuga – sealne elanikkond on 38 miljonit. Poolas investeeritakse riiklikul tasemel üsna palju ühiskonna küberturbe teadlikkuse tõstmisse ning kui vaadata küberturvalisuse indekseid, siis on Poola Eestiga sarnaselt väga kõrgel tasemel – National Cyber Security Indexi järgi on Poola riikidest 2. ja Eesti 5. positsioonil. Urmo Keskeli sõnul lihtsustab see nende jaoks veidi asja, kuna nad peavad vähem panustama üldise teadlikkuse tõstmisse.

Poola majandus on kiiresti kasvav ja Keskeli kinnitusel on tunda, et Varssavist saab uus Ida-Euroopa tehnoloogiakeskus – väga paljud rahvusvahelised finants- ja tehnoloogiaettevõtted on just seal avanud oma uued keskused.

„Lisaks on Poola atraktiivne seetõttu, et võrreldes väga suurte Euroopas kasutatavate keeltega, on poola keel vähem toetatud meie konkurentide poolt,“ lausus Keskel. Nad said kinnitust ka sellele, et eestlastel on poolakatega suhteliselt lihtne äri teha. „Nad on hästi pragmaatilised ja konkreetsed, just nagu meiegi. Tundub, et ka Euroopa sõjaline olukord on meid Poolaga rohkem „liitnud“ ja tajusime sellist vennastumise tunnet,“ ütles Keskel.

Kui rääkida konkurentidest, siis selgitas Keskel, et suured rahvusvahelised konkurendid ei ole Poola turul väga aktiivsed, küll aga on mõned kohalikud ettevõtted, kes pakuvad sarnast teenust. „Meie eeliseks on teenuse hästi lihtne kasutuselevõtt ja kõrge autonoomsus – meie teenus ei vaja pidevat häälestamist ja hooldust, vaid AI tehnoloogia kasutamine võimaldab meil kohandada saadetavaid õngitsuskirju automaatselt vastavalt ettevõtte ja töötaja profiilile,“ lisas ta.

Küll aga on Poola turu jaoks vaja mõned kohandused teha. Phishbite’i jaoks on oluline, et nende õngitsuskirjad võtaks arvesse kohalikku konteksti, täpselt nagu tänapäevased petukirjad seda teevad. Näiteks Eestis levivad õngitsuskirjad Omniva ja LHV nimel on juba üsna hästi kirjutatud. Samamoodi peaks kohalikke kaubamärke ja keelt kasutama ka teistel turgudel. „Kuna kasutame õngitsuskirjade loomiseks suures ulatuses keelemudeleid, siis on meie jaoks uutele turgudele toote kohandamiseks vajalikud muudatused üsna lihtsasti teostatavad,“ sõnas Keskel.

Lähiaja plaanid

Phishbite plaanib aasta lõpuks jõuda igakuise 30 000-eurose käibeni ja selle aasta kogukäibe eesmärgiks on 240 000 eurot. Välisturgude mõttes keskendutakse lisaks Poolale veel Tšehhile, Lätile ja Leedule. „Lätis ja Leedus katsetame edasimüügi agentide mudelit ning Poolas ja Tšehhis on meil kohalikud edasimüügi partnerid. Kui meil selle aasta käibest tuleks juba 25% väljastpoolt Eestit, siis võiksime olla uutele turgudele minekuga täitsa rahul,“ ütles Keskel.

Tootearenduse poolelt tuleb Phishbite peagi välja iseteenindusportaaliga, mis loob klientidele veelgi suurema läbipaistvuse tehtud õngitsustest ja sellest, millele peaks rohkem tähelepanu pöörama. Pidevalt täiendatakse ka õngitsusteste ja koolitusmaterjale – alates aasta lõpust pakuvad nad klientidele lisaks õngitsustestidele ka üldist küberhügieeni koolitust.

„Oleme võtnud lähenemise, et koolitame töötajaid väikeste koolitusampsudena – nii, et korraga poleks liiga palju infot ning ühe õppetüki raames saab keskenduda ühele konkreetsele teemale. Ühe online õppetüki läbimine võtab umbes 10 minutit ja lõppeb teadmiste kontrolliga. Aasta jooksul katame nii ära kõik olulised küberhügieeni teemad,“ lausus Keskel.


Northbound Scaleups (NBSCALE) on Tehnopoli, Turu Teaduspargi (Soome) ja Movexumi (Rootsi) ühisprojekt, mille eesmärk on aidata ettevõtetel uutele turgudele laieneda.

Liitu programmiga!

"*" indicates required fields

Mis on nende rollid?
Milliseid keeli te räägite?*
This field is for validation purposes and should be left unchanged.