Ainulaadne mikrofon lahendab helisalvestuse väljakutseid: Filmi- ja multimeediakiirendis osalev idufirma sihib rahvusvahelist edu

Raimonds Skuruls (alumisel pildil) on Lätist pärit helitehnik ja insener, kelle idufirma Acoustic Power Lab osaleb Tehnopoli Filmi- ja multimeedia kiirendiprogrammis. Ta on leiutanud ainulaadse mikrofoni, millel pole analooge; on valmis värbama tiimi turundusspetsialiste ja sisenema suurtele turgudele.
Raimondsil on aastatepikkune kogemus helirežissöörina nii kontserdisaalis kui stuudios, kogemusi selleks tööks vajalike seadmete väljatöötamise ja kokkupanemisega ning kõlarite mõõtmise ja reguleerimise vahendid nii kontserdisaalis kui stuudios.
“Kui helitehnik töötab mikrofoniga, peab ta pingutama, et saada täiuslik salvestus. Mida helitehnik selle nimel alati teha püüab? Asetada mikrofon esinejale võimalikult lähedale. Ja kui me seda teha proovime, näeme, kuidas stuudio, kus salvestatakse näiteks suurt sümfooniaorkestrit, täitub lugematu hulga mikrofonide ja stendidega. Seal on justkui mikrofonide mets,” rääkis Raimonds.
Selle kõige juhtimiseks ja tulemuste saamiseks on vaja palju kogemusi ja kvalifikatsiooni ning isegi siis pole tema sõnul hea tulemus garanteeritud. “Hoopis teine asi on see, kui kuulame sellist orkestrit oma kõrvaga, ütleme siis lähedalt, esireas… Me naudime esituse sügavust ja helide nüansse. Aga niipea, kui paneme ühe mikrofoni samasse kohta, kus kuulasime ja nautisime, salvestasime ja siis kuulame, mis sellest mikrofonist saime, selgub, et seda ei saa kasutada – helikvaliteet on nii halb,” kirjeldas ta probleemi, millega paljud heliinsenerid silmitsi seisavad.
Raimondsi sõnul muutub korraliku kvaliteediga heli salvestamise probleem eriti teravaks siis, kui kontserdist on vaja salvestada ka video. Siis kannatab ka visuaali režissöör, kelle jaoks see mikrofonide mets lihtsalt ette jääb.
Olles probleemi sõnastanud, leiutas Raimonds mikrofoni, mis osutus tõeliseks imerohuks. “Sellel mikrofonil on ebatavaliselt terav fookus, millest tulenevad selle omadused ja parameetrid. Samas võimaldavad kaasaegsed signaalitöötlusmeetodid eemaldada selle heliprobleemid, mis tulenevad füüsilistest konstruktsioonidest ja saada väga loomulik, kvaliteetne heli. Ta võtab kogu orkestri kõla, säilitades loomuliku tasakaalu ja tulemus on väga lähedane sellele, kuidas me seda oma kõrvaga kuuleme,” ütles Raimonds.
Raimonds ei leiutanud ega monteerinud lihtsalt mikrofoni, ta katsetas oma toodet ja müüs isegi esimese partii üsna kapriissele kliendile, kes jäi kaubaga rahule.
“Läti Riiklik Sümfooniaorkester oli nõus lubama mul oma seadmesse otsekontserdi salvestada. Kontserdil kõlas Gustav Mahleri kolmas sümfoonia ja vaatamata igasugustele tehnilistele kapriisidele, salvestati kogu poolteist tundi sümfooniat sellise kvaliteediga, et mina helitehnikuna ei häbenenud seda kuulata,” rääkis Raimonds. Reaktsioon sellele salvestusele oli selline, et kuulaja jäi sõna otseses mõttes sõnatuks.
Kuna mikrofonil pole analoogi, otsustas Raimonds käivitada oma projekti startupina. Avalikku reklaami ega aktiivset müüki pole seni olnud. “Näitan seda suletud režiimis tuttavatele, sõpradele, potentsiaalsetele klientidele. Tehnopoli inkubatsiooniprogrammis osalemine aitas mul aga mõista, et on aeg edasi liikuda.”
Raimonds rõhutab, et eesmärk on kohe siseneda suurtele turgudele; ei ole plaanis tegutseda näiteks esmalt Eesti turul. Seetõttu on ta otsimas spetsialisti, kellel on kompetentsid äriarenduse, müügi, turunduse ja iduettevõtlusega.Oleks hea, kui see inimene tunneks audiotööstust, selle funktsioone ja turgu. Raimondsil endal on juba kontaktid esimeste potentsiaalsete ostjatega; ühega neist, Euroopa produtsendiga, kohtus ta oma mikrofoni raskemates tingimustes katsetades.
“Pärast Läti orkestriga salvestamist hakkasin raadio ja televisiooniga rääkima ja ütlesin: “Mul on selline mikrofon, võime seda proovida.” Ja siis saabus hetk, mil raadio salvestas koos televisiooniga Läti Riikliku Sümfooniaorkestri kontserdi. See oli proov. Ma seadsin üles oma mikrofonid, TV ja raadio. Ja ma nägin, kuidas produtsent kannatas, üritades statiivi varjata, sest oluline on saada täiuslik pilt, mitte ainult heli. Seadsin oma varustuse nii, et see oli täiesti nähtamatu ega seganud kedagi, ei kaameraid ega orkestrit ennast,” meenutas Raimonds.
Kui proov oli läbi, tuli produtsent tema juurde ja ütles, et on mikrofonist huvitatud.
Mida saab Raimonds Tehnopoli filmi- ja multimeediakiirendiprogrammis osalemisest? “Kontaktid, pidev suhtlus õigete inimestega. See on väga väärtuslik. Olen valdkonda sukeldunud, saan aru, et investorite jaoks on see veel veidi “roheline”, toode vajab täiustamist, kõigele tuleb läheneda strateegiliselt. Aga on aeg toode turule tuua,” lõpetas Raimonds.